The Dome

Evenementen en ontdekkingen in 360°

The DOME neemt je mee op reis, aan de hand van geluids- en beeldcreaties bedacht en ontwikkeld door artiesten uit België en de hele wereld. Je vindt er arthouse films en films voor het grote publiek, educatieve en ludieke cartoons rond thema’s zoals ecologie, het dierenleven, wetenschappen enz., maar ook een Sinterklaasfuif voor kinderen en een “360° ATELIER” waarbij initiaties rond digitale kunst worden gegeven.

Films, documentaires, atelier 360° en live performances

De programmering richt zich tot alle doelgroepen:
kinderen krijgen er educatieve en ludieke tekenfilms over thema’s als milieu, dieren, wetenschappen enz., een Sinterklaasfeest, evenals ATELIER 360° ontwikkeld door MUS-E(*) in de vorm van initiaties digitale kunsten.

Voor jongeren en volwassenen brengt The Dome immersieve documentaires, fictiefilms en auteursfilms.
Het is ook sterk gericht op de samenwerking met verschillende internationale festivals. Met een verzorgd programma betoont het eer aan het beste op het gebied van 360° technologie in Europa:
– het Jena Fulldome Festival (Duitsland) brengt de winnende films van haar laatste editie
– de Berliner Festspiele (Duitsland) stelt de samenwerking in de kijker tussen experimentele elektronische artiesten en beeldende kunstenaars.

Op vrijdag- en zaterdagavond komen Brusselse en internationale talenten hun kunsten en praktijken tonen in live voorstellingen.

(*) MUS-E is een tweetalig platform waarmee artiesten hun praktijken onder meer binnen het bereik van kinderen brengen. Meer info op www.mus-e.be

Copernicus (gratis toegang)

Er worden workshops georganiseerd voor scholen, in samenwerking met het European Union Space Programme(**), dankzij het project Copernicus, het Europese programma voor aardobservatie.

(**) Het EU ruimteprogramma zorgt voor oplossingen om globale uitdagingen aan te gaan zoals duurzaamheid, klimaatverandering, veiligheid, noodgevallen en mobiliteit. De toonaangevende ruimteprogramma’s van de EU (Copernicus, Galileo en Egnos) spelen een sleutelrol in de activiteiten van ons dagelijks leven dankzij innovatieve diensten die voldoen aan de behoeften van burgers wereldwijd.

 

Een megafeest in The Dome voor de komst van Sinterklaas!

Op woensdag 4 december wordt van 14 tot 18 u. in The Dome een onvergetelijk feest gegeven voor alle kinderen! Aan de vooravond van Sinterklaas: een heerlijk vieruurtje voor de kinderen met wafels, pannenkoeken, warme chocolademelk, snoep… Animaties en een DJ laten hen de hele namiddag spelen en dansen met de buitengewone deelname van de Grote Sint.

Info
The Dome, Muntplein. Toegankelijk voor alle leeftijden.
Prijs

– Ontdekkingssessies 360° The DOME : FREE

– Screenings / voorstellingen (reservatie niet vereist):
Kids (< 12): €5 / Adults (> 12s) : €10

– Workshops voor kids (*):
Kids (8 – 12s) : €12

– Schoolgroepen:
Neem contact op met

*Voor de workshops is reservatie verplicht : – 02/318.64.70.

Ticketing

Programmering

Films "Digitale Kunst"
A METABOLIST UTOPIA - AV Exciters

Deze meeslepende audiovisuele ervaring nodigt ons uit om de Japanse metabole architectuurstroming met een frisse blik te bekijken. Een futuristisch manifest, vooral beïnvloed door Archigrams tekeningen, dat de flexibiliteit en het organische karakter van de stad en de maatschappij tot een climax brengt. Ver van de traditionele definities van vorm en functie, ondergaat de Metabolistische beweging een functionele transformatie die de toekomst van de samenleving en de cultuur in zich draagt. Een filosofische benadering van stedelijke architectuur gebaseerd op het “levensprincipe”, in tegenstelling tot het “machinetijdperk”, met het biologische ontwikkelingsproces als model.

Duur: 35min

FRACTAL TIME

Fractal Time is een abstracte, meeslepende film die speelt met het ontstaan en de toekomst van ons universum. Horsthuis beschouwt zijn werk als “een ontdekkingsreis” en het publiek wordt uitgenodigd om binnen te stappen in deze nieuwe, fractionele realiteiten. De resultaten, begeleid door een originele soundtrack, zijn zowel cinematografisch van aard als operatief in hun benadering: steden komen uit ruimteschepen, de bodem van de oceaan verandert in een oerwoud, op elk moment kan er van alles gebeuren en voelt het alsof onze verbeelding op de proef wordt gesteld.

Door Julius Horsthuis
Originele soundtrack van David Levy

Duur: 11 min

IMMERSIVE

Immersive speelt met het Op art-concept en minimalistische inhoud om illusies en een onbeperkt perspectief te creëren. De projectie speelt met vertraging en echo in een ritmisch verloop van abstracte patronen. Het opzet: de toeschouwer verrassen en hem zo uit zijn gebruikelijke gezichtspunt doen treden, waardoor hij de perceptie van onze dagelijkse realiteit in vraag stelt. De opgaande beweging en het gebruik van stroboscopische beelden geeft een nieuw gevoel van tijd en een sensatie van volledige onderdompeling.

JEREMY OURY, Arcana Collective – Frankrijk 2018
Genomineerd voor een Short Film Fulldome Award 2019

Duur: 8 min

Nebulae

Beleef met Nebulae een unieke reis in de kosmos en door de tijd: vertrek vanuit het vertrouwde aardse landschap naar de sterren en verder. Verken sterrenstelsels, sterrenconstellaties en wees getuige van verschillende betoverende kosmische gebeurtenissen uit het verleden. Nebulae is een audiovisuele installatie die een artistieke interpretatie van ons sterrenuniversum biedt, door Studio Joanie Lemercier.

http://joanielemercier.com/nebulae/
Studio Joanie Lemercier
2019

Concept en visuals: Joanie Lemercier
Productie: Juliette Bibasse
Softwareontwikkeling: Sebastiano Barbieri, Nikolay Matveiev, Kyle McLean / Everyoneishappy
Muziek: Joshua Sabin (met de toestemming van Multiverse Media Publishing en Subtext Recordings)
In opdracht van MEDIAPRO & Sónar+D 2019

Duur: 14 min 25

SKYLARK

Skylark is een immersieve audiovisuele ervaring gebaseerd op een geometrisch patroon en moiré-effect.
In een subtiel visueel spel van zuivere geometrie, psychedelische toestanden, minimalisme en optische kunst ontspint zich een verhaal over opsluiting, waarbij de kijker in het perspectief van een vlinder wordt geplaatst. De figuur van een vlinder die zijn weg zoekt in een ruimte van minimalistische verstedelijking. Vanuit de lucht lijken de steden figuren die voortdurend groeien onder invloed van nieuwe constructies. Deze fulldome short film vermengt Op art en minimalistische zwart-wit inhoud tot illusies met een voortdurend opgaande beweging.

Skylark won de Award for Innovative Production Technologies in the Fulldome festival 2018.

Jaar: 2018
Auteur/s: Jeremy OURY

TRAILER (gratis toegang)
COPERNICUS

Het Europese ruimtevaartprogramma fungeert dit jaar als participant in The Dome op Winterpret in Brussel.
The Dome blijft vijf weken opgesteld, en er zullen elke week beelden uit de ruimte worden getoond over verschillende onderwerpen: hoe de ruimte kan bijdragen tot het redden van levens en onze planeet, hoe jouw favoriete stad eruitziet wanneer ze wordt vastgelegd door een Copernicus Sentinel-satelliet, …
Breng ons een bezoekje op Winterpret en ontdek hoe de ruimte aanwezig is in zowat alle facetten van het dagelijks leven!

Films Kids
KALUOKA’HINA – The Enchanted Reef

In de uitgestreke oceanen van onze planeet gaan onvoorstelbare geheimen schuil. Een van de kostbaarste is “Kaluoka’hina”, het betoverde rif dat onvindbaar blijft voor de mens. Kaluoka’hina’s kleurrijke bewoners hebben dus altijd in vrede geleefd … totdat de vulkaan uitbarst en de betovering verbroken is.
Nu is het aan de jonge zaagvis Jake en zijn paranoïde vriend Shorty om de magie van Kaluoka’hina te herstellen. Hun enige aanwijzing: de oude legende die vertelt over het aanraken van de maan. Maar hoe moet een vis de maan aanraken?
Dit is slechts één van de intrigerende puzzels die Jake en Shorty moeten oplossen in hun meest spannende avontuur ooit: de zoektocht om hun geliefde rif te redden.

Geregisseerd, geschreven: Peter Popp

Duur: 32 min

The Life of Trees

“Het Leven van Bomen. Mike en Dolores houden een Presentatie over het Leven van de Boom”

Deze voorstelling is een onderhoudende en leerzame totaalervaring die vertelt over de fascinerende wereld van de bomen. The Life of Trees toont het belang van planten voor het leven op aarde, hoe bomen groeien, hoe ze water tegen de zwaartekracht in naar de top van hun kroon transporteren en hoe ze ander leven op aarde mogelijk maakten door zuurstof te produceren. Het verhaal wordt gepresenteerd door twee eigenzinnige animatiefiguurtjes: een lieveheersbeestje genaamd Dolores en een vuurvliegje dat luistert naar de naam Mike.

Voor elke verkochte licentie planten we 50 bomen in samenwerking met Plant for the Planet.

Geregisseerd, geschreven: Peter Popp
Een productie van Softmachine

Duur: 32 min

The Secrets of Gravity – In the Footsteps of Albert Einstein

Why do things fall around without magic?

The young magician’s apprentice LIMBRADUR is far more interested in the universe and its secrets than boring magic spells. He is fascinated by the stars, the universe and the laws of nature. So, one night he sneaks into the Albert Einstein Museum, where he meets ALBYX3, a small, clever but rather quirky robot who knows all about Albert Einstein and his theories. ALBY takes LIMBRADUR on a magical journey of discovery through time and space, during which they not only uncover the secrets of gravity but also learn much about friendship and imagination. For LIMBRADUR and ALBY both have secrets of their own.

Directed, written by Peter Popp
Produced by Softmachine

Duration : 45 minutes

Documentaries
-22,7°C

Een ijsberg kraakt, de ijsschots ademt en een sledehond huilt … Elektronische muziekproducent Molecule isoleert zichzelf in een jagersdorp in Groenland. Hij neemt er geluiden van de Noordpool op om te componeren.
In de kern van -22,7°C, de geluiden van de polaire natuur, speelt zich een documentaire af, een docufictie in Virtual Reality & 360°, en een 360° live show ontworpen voor koepels.

Het publiek beleeft de artistieke creatie in een extreme omgeving en verkent de klanken van de adembenemende polaire natuur. Zo wordt het zich bewust van haar kwetsbaarheid.

Creatie: Molécule, DirtyMonitor
Productie: Production21, figure55, Zorba, Poolpio
Met de medewerking van: Dirty Monitor, La SAT
Gebaseerd op het project -22,7°C VR door Molécule, Amaury La Burthe en Jan Kounen

Duur: 40 min
Taal: fr/en

AURORA: LIGHTS OF WONDER

Het poollicht is het grootste wonder dat een mens in de natuur kan ervaren. Astrofotograaf Kwon O Chul maakte voor het eerst realtime beelden van het noorderlicht, de aurora borealis. De resultaten zijn spectaculair. Voor het eerst is het noorderlicht vastgelegd zoals het bedoeld was om te worden ervaren, als een display dat de volledige hemel bedekt. Deze immersieve voorstelling deelt de wetenschap achter het noorderlicht en vertelt het verhaal van onze zoektocht om het noorderlicht te vinden en te fotograferen met het oog op een omhullende vertoning in fulldome theaters.

Producent & fotograaf: KWON O CHUL

Duur: 30 min

Performances
Beastly Tears - Antoine Goldschmidt & Ofer Smilansky

De 360° performance is een bewerking voor The Dome van de in Brussel wonende kunstenaar Ofer Smilansky, in samenwerking met scenograaf en kunstenaar Antoine Goldschmidt. Een volledige live-voorstelling in een dynamische en expressieve sfeer. De muziek stuurt de visuals aan, en de synchronisatie tussen klank en beeld speelt een essentiële rol in de compositie. De klanken van Ofer zijn korrelig, ritmisch, dramatisch en complex, de beelden zijn minimalistische geometrische vormen in scherp zwart-wit. Deze uitermate contrastrijke esthetiek bouwt een spanning op die wordt belichaamd door Ofer’s charismatische aanwezigheid op het podium.

Muziek: Ofer Smilansky

DECADES - Antoine De Schuyter

DECADES is de naam van Antoine De Schuyter’s audiovisuele live show. Decades is een immersieve voorstelling waarin beeld en geluid nauw met elkaar verbonden zijn en elkaar gedurende de hele performance aanvullen. De evolutie van texturen, vormen en geluiden vertelt hier een verhaal, een abstract en organisch relaas dat herinnert aan de verschillende stadia van het bestaan. Van de verschijning tot de verdwijning, via de crises en de rust. Beeld en geluid worden beide bewerkt door het over elkaar leggen van lagen en het vergelijken van texturen. Het geluidsuniversum van Decades schommelt tussen drone, ambient en techno.

Muziek en video: Antoine De Schuyter
Taal: geen taal

Duur: 45 min

]x Nï¥hï|0 (Ex Nihilo) - ALEA(s)

ALEA(s) is een audiovisueel collectief uit Brussel dat de talenten van illustrator FSTN, muzikant en synthesizer Shakmat en motion designer Boris Wilmot samenbrengt. ALEA(s) ontstond vanuit de wens om het publiek een unieke live ervaring te bieden in de vorm van bruisende optredens waarin tekenen, video-animatie en elektronische muziek worden samengevoegd. In de fulldome performance “]x Nï¥hï|0” experimenteert ALEA(s) met systemen die de toeschouwer meevoeren naar de kern van de tekening. Door het scheppingsproces en het resultaat ter plaatse te confronteren, reikt het collectief verschillende schalen en tijdslijnen aan. Het test onze relatie tot tijd en ruimte. De drie artiesten houden zich in het midden van de koepel bezig met het scheppen van hun respectievelijke creaties, zonder vangnet. Het publiek wordt meegezogen in het universum van ALEA(s) dat steeds sneller vorm krijgt en weer uiteenvalt in wat een intense ervaring oplevert, zonder compromissen.

Website: http://aleas.be/

Duur: 45min

EON - Meteor Musik

Een meeslepende en intense 360°-filmervaring met Dirk Hendrickx in de hoofdrol als gestrande kosmonaut die weet dat de dood nadert. Tijdens het schrijfproces van hun volgende album werkten de muzikanten van Meteor Musik rond het sonische verhaal van eenzaamheid en claustrofobie dat de diepe ruimte oproept. Ze voelden de drang om dit te verbinden met de visuele vertelling van Jaak De Digitale en zo een filmervaring te creëren, passend bij het album. Het planetarium met zijn 360°-filmbelevenis is de perfecte setting om dit donkere en betoverende verhaal te brengen.

film: Jaak de Digitale
muziek: Micha Volders, Tim Geelen, Joeri Wijnants

Duur: 58 min 42

Lawrence Le Doux (B) + visuals by Antoine Goldschmidt

Lawrence Le Doux maakt eclectische en droomachtige geluidstexturen onder zonovergoten pulsaties. De Brusselse producer en muzikant zoekt housy ritmes op, in combinatie met schijnbare simpele melodiëen waarin de slimme composities op subtiele wijze hun weg vinden. Voor The Dome treed hij op als duo (electronics en gitaar) en zal hij een ambient set spelen met immersieve projecties. door de artiest Antoine Goldschmidt.

_Vortex - Eric Desjeux en Robin Kobrynski

Eric Desjeux en Robin Kobrynski werken sinds 2003 samen en zijn beide medeoprichters van het audiovisuele V-ATAK label/collectief. Na verschillende multimediale performances hervormde het duo zich speciaal voor _vortex, een exclusieve creatie voor The Dome. Een werk rond melancholie, licht en interstellaire reizen in een soort parallelle wereld die de toeschouwer lichtjes hypnotiseert.

Robin Kobrynski: visuals
Eric Desjeux: muziek

Duur: 30 min

Best Of Jena Full Dome Festival
JENA INTERNATIONAL FULLDOME FESTIVAL

Geniet van een spectaculaire selectie voorstellingen van 360 graden in een koepel, speciaal samengesteld voor The Dome door het team van het International FullDome Festival.
Het festival, dat plaatsvindt in het Duitse Jena, is een jaarlijks evenement voor Fulldome-liefhebbers uit de hele wereld. Het brengt toonaangevende professionals, kunstenaars, studenten en een breed publiek samen dat geïnteresseerd is in het opkomende 360-gradenfilmgenre, ook wel immersieve media genoemd.
We bieden twee compilaties van Fulldome-kortfilms, met recente hoogtepunten en bekroonde producties van het Jena Festival. Het programma omvat adembenemende reizen door de ruimte, intieme verhalen uit iemands gedachtegang en andere spannende voorbeelden van wat er kan gebeuren als we beelden bevrijden van platte, rechthoekige schermen om de nieuwe wereld van uitgebreide, omringende media te verkennen.

JENA I (Duur: 59min 26)
Space Driver

In een melkwegstelsel ver weg … In de verre toekomst … Heb je nog steeds een rijbewijs nodig … Navigeer je schip door het ruimtestation. Volg het spoor en vermijd de obstakels om de finish levend en wel te bereiken. Na het afleggen van je ruimterijtest heb jij je eerste Space Driver-rijbewijs op zak. Space Driver – een nieuwe virtuele rit, 360 graden in het rond. Ga tot aan de rand en verder. Scherp!

Thailand, Beyond Pixel, 2019
Door Arkadiy Grigoryants

Duur: 4 min

Primitive

Primitieve primaten psychologische psilocybische exploratie en uiteindelijk platonische penetratie. Primitive is een ode aan de “stoned ape theory” van Terence McKenna, de Amerikaanse etnobotanist.

Canada, Societé des Arts Technologique
Door Sean Caruso

Duur: 4 min

Climate Crimes

Climate Crimes bestudeert de complexe relatie tussen wereldwijde luchtverontreiniging, klimaatverandering en menselijke migratie. Deze meeslepende film onderzoekt hoe antropogene aerosolen en andere atmosferische deeltjes afkomstig uit het rijke noordelijke halfrond – Europa, de VS, China en andere – de mondiale klimaatsystemen beïnvloeden en hun aandeel hebben in de woestijnvorming en migratie in de Sahel-regio in Noord-Afrika. De ruimtelijke video-inhoud is zo ontworpen dat de kijker wordt ondergedompeld in dit cyclische verhaal van oorzaak en gevolg.

UK, Royal College of Art, 2019
Door Michaela French
JANUS-Award for best Fulldome Short Film 2019

Duur: 11min 30

S is for Episode: an Animated Documentary

Hallucinerende ervaringen van schizofrene mensen zijn niet met een filmcamera vast te leggen. Met een verwijzing naar geluid is animatie de enige manier om deze innerlijke ervaringen te visualiseren. De visualisaties geven ons hints van wat ze zien, wat ze horen, wat ze voelen. Ze brengen ons in een realiteit die heel anders is dan de onze. Deze documentaire is gebaseerd op een bestaand audio-interview met een schizofrene patiënt die haar hallucinerende fasen beschrijft. Een Immersive Media Experimental.

Duitsland, Bauhaus-Universität Weimar 2019
Door Jing Augusto-Wüthrich
JANUS-Award for best Student Fulldome Film 2019

Duur: 5 min

Sonolumine

SONOLUMIN is een stop-frame geanimeerde 360° Fulldome-film die de relaties van licht, geluid en ruimte onderzoekt.

USA, Museum of Arts and Science Macon 2019.
Door Diana Reichenbach

JANUS-Award for best Fulldome Short Film 2019

Duur: 5 min

The Dome is the Maestro

Visuele muziek. De ontwikkeling van artistieke talen om de domeinen van Beeldende en Geluidskunst met elkaar te verbinden is een praktijk waarmee kunstenaars uit de 20ste eeuw en daarna vaak een leven lang bezig zijn geweest. Teruggrijpend naar de erfenis van visuele pioniers als Mary Ellen Bute en Oskar Fischinger, is de muziekvisualisatie van het CIRQUE DU BAUHAUS Main Theme, gecomponeerd door Acácio Piedade, een eigentijdse verkenning van de mogelijkheden van Full Dome Production als muziektheater, waarbij de koepel zelf de maestro is.

Duitsland, Bauhaus-Universität Weimar, 2019.
Door Pedro Rodolpho Ramos Camargo
Genomineerd voor een Student Fulldome Award 2019

Duur: 5 min

Vestige

VESTIGE is een meeslepende documentaire die volumetrische opnamen gebruikt om de kijker mee te nemen in de geest van Lisa terwijl ze zich haar verloren liefde herinnert. In een immense leegte verschijnen fragmenten van vroegere herinneringen aan hun leven samen; ze leiden ons uiteindelijk naar het schokkende moment van Erik’s dood. Oorspronkelijk geproduceerd als een realtime, room-scale 6DOF VR-ervaring, legt deze fulldome videobewerking de schoonheid en intimiteit van de ervaring vast en deelt ze met alle aanwezigen in de koepel.

UK, NSC Creative, 2019.
Door Aaron Bradbury
Genomineerd voor een Fulldome Short Film Award 2019
Duur: 13 min

Circle Circus

Circle circus is een abstracte generatieve reis door de ruimte met visuele en hoorbare contrasten. Een begeleidende synthesestorm creëert de sfeer van een gecondenseerde sciencefictionfilm, een odyssee naar de mysteries van een enorme leegte. Deze generatieve beelden zijn gemaakt om de geometriewetten van een koepelprojectie te verkennen. Een projectie van 360 graden op een koepel is totaal anders dan een vlakke projectie, waardoor nieuwe visuele indrukken mogelijk zijn. Ik streef daarbij drie benaderingen na. Enerzijds leg ik de nadruk op de geometrie van het gewelf en animeer ik elke plek van de projectie. Aan de andere kant neem ik vrij zwevende elementen op die op een organische manier muteren.

Duitsland, 2019.
door Marek Slipek
Genomineerd voor een Fulldome Short Film Award 2019
Duur: 2min 38

Glow

Licht. Kleur. Geluid. Een korte, speelse choreografie van muziek en visuals als ode aan het licht in het donker. In opdracht van “Carl Zeiss Jena” Production, als sfeermaker om de productpresentaties van de koepelprojectie naar een hoger niveau te tillen.

Duitsland 2018.
Door Rocco Helmchen

Duur: 5min 18

Seeds

Als zaden van bomen dwarrelen papieren vliegerachtige, kleurrijke wezens neer in een inspirerende wereld, rijk aan vorm en kleur. Een danseres komt de koepel binnen. Ze neemt de omgeving in zich op en treedt dan in interactie met een van de vliegeraars; met haar bewegingen begeleidt en transformeert ze hem. De samensmelting van analoge dans en digitale animatie vertelt het verhaal van de “geboorte van een idee” op symbolisch niveau, het deels destructieve ontwikkelings- en rijpingsproces ervan, tot het moment van intrede in de materiële realiteit.

Duitsland, 2019. Bauhaus-Universität Weimar, Hochschule für Musik FRANZ LISZT.
Door Maximiliane Nirschl en Vanessa Zuber

Duur: 4 min

Jena II (Duur : 59min 47)
Sonolumin

SONOLUMIN is een stop-frame geanimeerde 360°-fulldomefilm die de relaties tussen licht, geluid en ruimte onderzoekt.

Diana Reichenbach Museum of Arts and Science Macon – VS 2018
Winner Joker Fulldome Award 2019

Duur: 5 min

Visit

9 studenten van de Universiteit van Augsburg onder leiding van Robert Rose en Benjamin Stechele van LABBINÆR maakten deze film samen met 7 studenten van de Universität der Künste Berlin onder leiding van Hannes Hölzl.

Sean Caruso – 2018

Duur: 4min 47

JEREMY OURY, Arcana Collective - France 2018

Genomineerd voor een Short Film Fulldome Award 2019

Duur: 8 min

Urban levitation

Deze korte fulldomefilm is een architectonisch beeldverhaal gebaseerd op het conceptuele project “Sports Tower” dat finalist werd in de eVolo 2011 wolkenkrabberwedstrijd en het model van Manhattan.

Duitsland 2018
Sergey Prokofyev / Studio Schwitalla

Duur: 5 min

Holosense

In de wereld van “HoloSense” behoren geheimen tot het verleden. Mensen dragen slimme contactlenzen die de werkelijkheid constant verbeteren en de overheid in staat stellen elke beweging van de burgers te volgen. De kortfilm toont een dag uit het leven van Sam Cooper in deze dystopische toekomst waarin iedereen alles over elkaar weet door er simpelweg naar te kijken. Slimme lenzen dragen, biedt echter niet alleen praktische voordelen. We realiseren ons al snel dat de donkere kant van dit systeem duisterder is dan we denken. We hebben “HoloSense – All Eyes on You” geproduceerd om dit onderwerp op een innovatieve manier onder de aandacht te brengen en om te tonen wat binnenkort onze realiteit kan worden als we geen verandering brengen in de manier waarop we informatie over onszelf online delen.

Duitsland 2019
Eduard Thomas FH Kiel, Northdocks
Genomineerd voor een Student Fulldome Award 2019

Duur: 9 min

The Great Waka

Dit Nieuw-Zeelandse Māori-verhaal gaat over een visser, Tamareriti, die de Melkweg met al zijn sterrenbeelden creëerde en voor het eerst licht bracht in onze zuidelijke nachtelijke hemel. Kijk omhoog vanuit de Stille Zuidzee en je ziet zijn Grote Waka-kano door de lucht reizen. Ontdek hoe de Waka daar is gekomen en hoe hij door de eeuwen heen Polynesische zeelieden heeft begeleid bij het navigeren op de zuidelijke zeeën. Deze theateranimatie, gemaakt door OHU Domes, bevat opnames van traditionele Māori instrumenten en toont creatieve verhalen van hoogstaande kwaliteit voor full-domeschermen.

Nieuw-Zeeland 2018
Kara Vandeleur OHU Domes
JANUS-Award voor beste Fulldome Short Film 2019

Duur: 5 min

America West

Deze korte film toont reële nachtelijke sterrenhemels in het Amerikaanse Westen.

Zuid-Korea 2018
Kwon o Chul, Astrofotografie

Duur: 8 min

Bergholter

Deze kortfilm is een mystieke clip waarin de beelden ons laten proeven van een abstracte en mythologische sfeer als uitdrukking van sterfelijkheid en vertrouwen, niet om je alleen en verloren te voelen in de duisternis maar om je, oog in oog met het lot, voor te bereiden op het verval, evenwel in balans met jezelf in opperste zuiverheid. Dit lied, geschreven door de muzikanten Bergholter, is een pleidooi om in jezelf te geloven, in de innerlijke kracht, zodat de duisternis je niet kan schaden. De akoestische wereld van het Bergholter duet ligt ergens tussen electro, pop, techno en soul. Het abstracte verhaal wordt verbeeld door mythologische figuren, deels verborgen in de duisternis, maar toch met enige helderheid. De beeldtaal van de metafysische sfeer en innerlijke gedachten in Bergholter’s eerste lied is een mengeling van fysiek spel en cgi-elementen.

Duitsland 2019
Wanja Hohmeier, Sternhelden

Duur: 5 min

Vertical Street City

Ik wil onze studie over nieuwe manieren van architecturale communicatie en het vertellen van verhalen presenteren door middel van immersieve filmbeelden. Als voorbeeld werd het conceptuele project “Vertical Street / City” genomen, dat tot in de finale geraakte van de eVolo wolkenkrabberwedstrijd 2010. Een korte vlucht over “Vertical Street / City” brengt het visuele verhaal van de gemeenschap die in deze wolkenkrabber woont.

Duitsland, 2019.
Sergey Prokofyev / Studio Schwitalla

Duur: 3 min

Aquafloat

Aqua float is een kleurrijke generatieve fulldomeprojectie die voortduurt. De enorme hoeveelheid geometrische deeltjes doen denken aan een school vissen of een atol. De vernuftige vermenging van voor- en achtergrondelementen versmelt, verdeelt en beïnvloedt de ruimte ertussen. Het voortdurende afwisselen tussen samenklonterende en loslatende elementen creëert een frisse, levendige sfeer. De kleuren gloeien in het donker en verlichten de ruimte met eeuwige, soms tertiaire gedempte, soms overwegend primaire heldere kleurstreepjes. De donkere zee wordt auditief doorkliefd door een heldere sonarklank, ingebed in een uitgestrekte vibrerende, mystieke omgeving. Een langzame, zich steeds herhalende subsonische slag roept een gevoel van meditatie op.

Duitsland 2018
Marek Slipek, Duitsland

Duur: 7 min

The New Infinity
The New Infinity – Berlinerfestspiele

Tot nu toe waren planetaria vooral wetenschappelijke en educatieve ruimtes en werd er zelden hedendaagse kunst vertoond. Tegenwoordig tonen planetaria de grootste en indrukwekkendste beelden van onze tijd, gecombineerd met het intense geluid van 360-graden hightech akoestiek. Als onderdeel van “The New Infinity” en in coproductie met het Planetarium Hamburg, stelt de Berlijnse culturele instelling Berliner Festspiele deze hoogwaardige technologie en de bijbehorende expertise sinds twee jaar ter beschikking van kunstenaars met haar programmareeks “Immersion”. Zo promoot ze ook de ontwikkeling van nieuwe artistieke dimensies. Het doel van dit nieuwe project is niet alleen om de hightech uitrusting van deze plekken binnen ieders bereik te brengen, maar ook om hedendaagse kunstenaars aan te sporen om specifieke kunstwerken te ontwikkelen voor dit “nieuwe” medium, dat in het digitale tijdperk steeds toegankelijker wordt.

Extraordinary Alien

”Extraordinary Alien” is gebaseerd op de Amerikaanse artiestenvisumclassificatie, “vreemdeling met buitengewone bekwaamheid”. Het speelt met de dubbele betekenis van het woord “alien” (vreemdeling/buitenaardse) en het idee dat alle buitenaardse wezens intrinsiek buitengewoon zijn vanuit het perspectief van simpele aardbewoners. Dat verklaart waarom sciencefictionfilms ons vaak een glimp bieden van een grote openbaring wanneer de buitenaardse zich volledig onthult aan de toeschouwer. Op die openbaring volgt dikwijls een teleurstelling in de buitenaardse levensvorm, die zelden aan onze buitengewone verwachtingen voldoet. Hoe komt het dat onze verbeelding niet in staat is een overtuigende buitenaardse vorm te creëren die verder gaat dan de schamele collectie die door Hollywoodfilms in stand wordt gehouden?
In deze creatie verkennen de kunstenaars de druk en trek van spanning, herhaling en verwachting – wat wordt er onthuld? Met behulp van een rits eenvoudige materialen wordt een scala aan texturen gegenereerd die verschijnen als planetaire oppervlakken, sterrenstelsels en buitenaardse huiden. Het gebruik van deze materialen is weloverwogen, met als doel de scifi kwaliteiten van aardse objecten te benadrukken. De soundtrack is gebaseerd op één enkele zin die wordt herhaald met verschillende geluiden, als een motief voor de alien en zijn omgeving, een plagen zonder ooit alles volledig te onthullen.

“Extraordinary Alien” is in 2018 ontwikkeld als onderdeel van de programmareeks “The New Infinity. New Art for planetariums” – een coproductie van Berliner Festspiele / Immersion and Planetarium Hamburg.

Muziek: Fatima Al Qadiri
Video: Transforma (Luke Bennett, Baris Hasselbach, Simon Krahl)
Mixing: James Kelly
Spatialisatie: Koenraad Ecker

Duur: 11min 21

“Eye of the Dream”

De creatie van het Universum in minder dan twee uur – het nieuwe interactieve werk van kunstenaar en gamedesigner David OReilly toont de ontwikkeling van het leven en de vooruitgang in onze moderne wereld, beginnend met de Big Bang en reizend door miljarden jaren geschiedenis. De ervaring is afwisselend dramatisch en meditatief, abstract en vertrouwd, chaotisch en geordend. De realtime simulatie wordt bestuurd door een reeks van onderling verbonden, meerlagige systemen, geïnspireerd door een muzikale compositie.
Zij genereren prachtig complexe, steeds evoluerende vormen en structuren, altijd in beweging en met een oneindige variatie, waardoor elk moment uniek en onherhaalbaar is. Deze installatie is voortgekomen uit David OReilly’s bekroonde werk “Everything” en is gebaseerd op een bibliotheek van objecten die hij over een periode van 15 jaar heeft gemaakt.

“Eye of the Dream” werd in 2018 ontwikkeld
als onderdeel van de programmareeks “The New Infinity. New Art for planetariums” – een coproductie van Berliner Festspiele / Immersion and Planetarium Hamburg.

Productie: David OReilly
Muziek: Ben Lukas Boysen & Sebastian Plano
Programmering: Damien Quartz & Ezra Hanson-White
Sound design: Eduardo Ortiz-Frau
Idee & curatoriaal advies: Stephan Schwingeler

Duur: 44 min 32

“The Happiest Thought”

Meer dan 250 miljoen jaar geleden, bij de overgang van het Perm naar het Trias, vond de grootste bekende massa-extinctie in de geschiedenis van de aarde plaats en werd tot 90 procent van het leven van de planeet vernietigd. Dat verontrustende natuurverschijnsel en de impact ervan staan centraal in de eerste fulldome creatie van beeldend kunstenaar Agnieszka Polska. Haar visuele essay “The Happiest Thought” brengt de verwoeste biosfeer van de aarde weer tot leven op een zeer poëtische manier. Agnieszka Polska’s uitgangspunt is de “gelukkigste gedachte” van de natuurkundige Albert Einstein, wat hij later de fundamentele gedachte noemde die hem in 1915 inspireerde tot het formuleren van zijn algemene relativiteitstheorie, die ruimte en tijd als dynamische entiteiten ziet. De tekst, gezongen door de Amerikaanse performancekunstenaar Geo Wyeth, wordt onderdeel van een hypnotiserende, betoverende seance.

“The Happiest Thought” werd in 2019 ontwikkeld als onderdeel van de programmareeks “The New Infinity. New Art for planetariums” – een coproductie van Berliner Festspiele / Immersion and Planetarium Hamburg.

Animatie: Agnieszka Polska, Nathan Gray
Stemkunstenaar: Geo Wyeth
Sound design: Agnieszka Polska, Igor Kłaczyński
Geluidsopname: Ronald van der Spek
Klankmix: Igor Kłaczyński
Productieassistent: Irma Blumstock

Duur: 21 min

„Elektra“

“Ieder mens bestaat als voorouder en als opvolger.” In “Elektra” creëert Metahaven een parabel over de planetaire koepel waarin de film wordt geprojecteerd. De halve bol van de koepel maakt een andere manier van kijken mogelijk, omdat het oog in aanraking komt met taferelen om in rond te zwerven en in te duiken. Dit werk is Metahaven’s eerste realisatie voor een planetarium en maakt deel uit van een cyclus die aansluit bij thema’s van hun vorige films, “Information Skies” en “Hometown”. “Elektra” is een filmische fusie van animatie en live action met reflecties over de kindertijd en de belichaming van het verleden in het heden, een visueel essay over knooppunten en netten. Met speciaal gecomponeerde muziek van Kara-Lis Coverdale.

“Elektra” is in 2019 ontwikkeld als onderdeel van de programmareeks “The New Infinity. New Art for planetariums” – een coproductie van Berliner Festspiele / Immersion and Planetarium Hamburg.

Script, geluidsbewerking: Metahaven
Componist: Kara-Lis Coverdale
Fotografieregisseur: Remko Schnorr
Camera-assistent: Ralph van de Weijer
Animatie: Benedikt “Mad Max” Wöppel
Animatieonderzoek: Benedikt “Mad Max” Wöppel, Metahaven, Bárbara Acevedo Strange
Sound design, mix: Juan Pablo Thummler, Wave Studios
Color Grading: Remi Lindenhovius, De Lodge Amsterdam
Met: Jasmijn Xun Hamans, Valentina Di Mondo
Stemkunstenaar: Jasmijn Xun Hamans
Online postproductie: De Lodge Amsterdam
Productieassistenten: Marian Rosa Van Bodegraven, Roman Haefliger, Bárbara Acevedo Strange
Rekwisieten: Metahaven, Bárbara Acevedo Strange, Roman Haefliger
Caretakers: Djamila Abdalla, Jamie Bouwmeester
Casting: Madelief Blanken, Jut&Jul Casting
Studio: Singelfilm, Amsterdam
Uitrusting: Camera Rentals
Camalot: Singelfilm
Optiek: Sigma Cinema Prime, Angenieux Zoom, Entaniya HAL-250 Fish-Eye opgenomen op RED Cinema Large Format

Duur: 13 min 21

“Non-face”

Niet-meervoudige geometrieën beschrijven “nep-objecten” – items die er realistisch uitzien, maar in feite niet kunnen bestaan in de fysieke wereld. Ze ontwikkelen hun sensuele plausibiliteit in de digitale wereld. Een bekend voorbeeld is de Penrose-driehoek: de drie balken lijken haaks op elkaar te staan en toch zijn ze met elkaar verbonden tot een driehoek. In 3D-animatie komen dergelijke objecten regelmatig voor door zogenaamde mesh-mistakes. Voor hun eerste gezamenlijke fulldome-stuk identificeerden geluidskunstenaar Robert Lippok en digitaal kunstenaar Lucas Gutierrez deze vaak voorkomende fouten in hun eigen artistieke praktijk en ontwikkelden ze datastructuren om deze fantastische objecten te verkennen. Hun werk produceert verschillende dimensies en creëert nieuwe topologische relaties. Dat bepaalt misschien niet de binnenkant of de buitenkant van deze onmogelijke objecten, maar het maakt de sonische en visuele grenzen van een driedimensionale ruimte tastbaar. De compositie maakt hiervoor gebruik van gesimuleerde reflecties in fysieke en virtuele ruimtes. Verschillende methoden van traditionele instrumentenbouw worden gebruikt om de virtuele geometrieën te transcriberen naar muzikale patronen, die op hun beurt weer notensequenties en real-time emulaties van verschillende geluidsbronnen tot meerlagige texturen weven.

“Non-face” werd in 2019 ontwikkeld als onderdeel van de programmareeks “The New Infinity. New Art for planetariums” – een coproductie van Berliner Festspiele / Immersion and Planetarium Hamburg.

Video: Lucas Gutierrez
Muziek: Robert Lippok
Cello: Elif Dimli, Anil Eraslan
Curatoriaal advies: Natalie Keppler

Duur: 15 min